AVG

Zaterdag, 29 september 2018

Beste lezers en leden, Zoals u waarschijnlijk al weet is per 25 mei 2018 een nieuwe wetgeving op het gebied van privacy ingevoerd. Deze wet heet Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG). Deze wet moet iedereen beschermen dat zijn gegevens niet openbaar worden gedeeld zonder de toestemming van de persoon zelf. Ook onze vereniging is gebonden aan deze wet! Tot dusver hadden wij als Hengelsportvereniging Philips geen aanwijzingen dat onze leden bezwaar maakten met onze publicaties op onze FaceBook pagina en website. Vanaf deze week bereikte ons echter een bericht met de volgende strekking van een ontevreden, opzeggend lid van onze vereniging: “Zoals bekent is volgens de AVG wet van 25 mei 2018, verwacht ik dat al mijn gegevens en foto’s worden verwijderd van de site en facebook en niet meer zijn verwerkt na mijn beëindiging van mijn lidmaatschap.” Dit heeft ons als bestuur laten besluiten om alle mededelingen en foto’s gemaakt en geplaatst in het verleden te gaan controleren. In de toekomst zullen wij dan ook acties gaan uitzetten dat er nooit meer door een lid zo’n verzoek kan worden gedaan en wij zullen worden gevrijwaard van zo’n drastische acties. Men mag als vereniging zo’n waarschuwing namelijk niet zomaar in de wind slaan, want bij een aangifte, klacht of controle van de autoriteit belast met naleving van deze wet, kan per vergrijp een boete worden opgelegd van het privacy recht tot 820.000 euro of 10% van de jaaromzet, voor bedrijven of verenigingen. Dit kunnen we ons niet veroorloven, zeker niet als betrokken personen die dit kenbaar maken op een dergelijke manier dit vooraf melden. We zouden als vereniging een zo’n vergrijp niet te boven kunnen komen en failliet gaan. Derhalve spijt het ons dat we alle foto’s, mededelingen en wedstrijduitslagen per direct zullen doorlopen en eventueel gaan verwijderen op onze media. Nogmaals excuses, maar gezien het voorafgaand beschrevene, kunnen wij niet anders. Het bestuur van HSV Philips